Listing 1 - 10 of 211 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Onze slimste, meest creatieve kinderen en volwassenen worden vaak over het hoofd gezien, verkeerd begrepen en onjuist gediagnosticeerd met een diagnose als ADHD, OCD, ODD of autisme. Bij hoogbegaafden die daadwerkelijk een beperking hebben worden hun talenten vaak over het hoofd gezien. Te veel hoogbegaafde kinderen krijgen onjuiste diagnoses, onnodige medicatie of een niet passende behandeling. Dit meervoudig bekroonde handboek helpt zorgprofessionals en ouders te verhelderen of het vaak eigenzinnige gedrag ten dele voortkomt uit een bepaalde stoornis. Hierbij worden adviezen gegeven voor toepassing van deze kennis in de praktijk. Deze tweede editie is geheel herzien, aansluitend bij zowel de DSM-5 als de ICD-10, en is uitgebreid met hoofstukken over verslaving, auto-immuun problemen en leerstoornissen. Belangrijke onderwerpen zijn hierbij:• Diagnoses die vaak bij hoogbegaafde kinderen en volwassenen worden gesteld.• Typerende eigenschappen van hoogbegaafde kinderen en volwassenen.• Kenmerken van gangbare misdiagnoses.• Dubbel bijzonder zijn, bijvoorbeeld met hoogbegaafdheid én leermoeilijkheden.• Richtlijnen om misdiagnostiek te voorkomen.• Problemen in de ouder-kindrelatie.• Problematiek bij hoogbegaafde volwassenen.• Het selecteren van een begeleider of zorgprofessional. Deze druk is een vertaling van de nieuwste Amerikaanse druk en de vertalers zijn Nederlandse experts die de informatie hebben omgezet naar de Nederlandse situatie.
Developmental psychology --- leerstoornissen --- hoogbegaafdheid
Choose an application
Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- dyslexie --- leerstoornissen
Choose an application
Didactic strategies --- autismespectrumstoornis (ASS) --- leerstoornissen
Choose an application
Hoewel er enorm veel onderzoek naar dyslexie wordt gedaan, is de kennis die dit oplevert weinig toegankelijk. Dit leidt ertoe dat er vaak gewerkt wordt op basis van verouderde inzichten en dat veel meningen die over dyslexie te horen en te lezen zijn weinig bijdragen aan beter begrip.Actuele wetenschappelijke kennis over dyslexieIn dit voor het Nederlandse taalgebied unieke Handboek dyslexie is de actuele wetenschappelijke kennis over dit onderwerp op een overzichtelijke wijze samengevat. De vele casuïstiek illustreert bovendien de verscheidenheid van de persoonlijke verhalen die achter de diagnose schuilgaan. Auteur Tom Braams is al ruim dertig jaar werkzaam als diagnosticus en behandelaar van leerstoornissen en kan als geen ander de theorie met de praktijk verbinden.Persoonsgerichte diagnostiekHet uitgangspunt van het boek is dat dyslexie ontstaat als gevolg van kwetsbaarheden in een persoonlijk ecosysteem van aanlegfactoren en omgevingsinvloeden. Het Handboek dyslexie biedt vervolgens handvatten voor persoonsgerichte diagnostiek en voor een evidence-based behandeling, waarin de zwakke punten in dit ecosysteem worden ondersteund en de sterke kanten benut.Voor wie is dit handboek?De doelgroepen van dit boek zijn psychologen en orthopedagogen die in de hulpverlening met mensen met dyslexie werken of hiervoor worden opgeleid en anderen die een up-to-date en volledig overzicht over dit vakgebied zoeken op een wetenschappelijk niveau.(bron: https://www.bua.nl/shop/alle-uitgaven/100-8473_Handboek-dyslexie)
dyslexie --- Dyslexie --- Didactic strategies --- Orthopedagogics --- leermoeilijkheden --- leerstoornissen
Choose an application
Didactics of languages --- talenonderwijs --- dyslexie --- leerstoornissen
Choose an application
Didactics --- Orthopedagogics --- leerstrategieën --- leerstoornissen --- leermethoden --- leerproblemen --- leerstijlen
Choose an application
Developmental psychology --- Didactic strategies --- dyslexie --- leerstoornissen
Choose an application
Wat moeten leraren en leerlingbegeleiders weten over de menselijke hersenen? Om hierop een antwoord te geven, gaan we kort in op groei en bouw van de hersenen als orgaan. In, een voor leraren veel spannender, volgend deel kijken we naar wat op dit ogenblik geweten is over het functioneren van de hersenen. We doen dit op drie manieren. Vooreerst kijken we naar het hersenweefsel: welke structurele of chemische afwijkingen kunnen het bestaan van leer- en ontwikkelingsstoornissen verklaren? Ten tweede worden basisprincipes van enkele (oude en recente) medische beeldvormingtechnieken verklaard, om vervolgens een overzicht te geven van belangrijke, wetenschappelijke studies die helpen aan te tonen hoe anders de hersenen van leer- en ontwikkelingsgestoorde kinderen en volwassenen werken. Sommigen hebben echter geen hoge pet op van medische beeldvorming. Zij kijken veel liever naar wat mensen doen en hoe ze het doen en of daar patronen in te herkennen zijn. Daarom gaan we in een derde deel in op enkele beroemde, zoniet beruchte, stellingen die gebaseerd zijn op 'gelijktijdig optredende gedragssymptomen'. (Bron: covertekst)
Developmental psychology --- orthodidactiek --- leerstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- Orthopedagogics --- hersenen --- 606.1 --- 600.52 --- neuropsychologie --- 120164.jpg --- Hersenfuncties --- Leerstoornissen ; neuropsychologie --- Ontwikkelingsstoornissen ; neuropsychologie --- Neurologie --- Fysiologie --- Leerstoornissen ; neuropsychologie. --- departement Gezondheidszorg 08 --- medische beeldvorming
Choose an application
Handelingsgerichte diagnostiek is een praktijkmodel met vijf fasen: intake, strategie, onderzoek, indicering en advisering. De eerste druk (1997) beschreef vooral procedurele richtlijnen. Dit boek besteedt explicieter aandacht aan vakinhoudelijke aspecten van diagnostiek. Het is gebaseerd op de nieuwste versie van De diagnostische cyclus van De Bruyn e.a. (2003). Beslissingen die de diagnost moet nemen zijn scherper verwoord. Er is meer oog voor diagnostiek van de onderwijsleer- en opvoedingssituatie: Wat gaat hierin goed en wat zou beter kunnen? Bovendien is er meer aandacht voor de samenwerking met school, ouders en kind, en voor hun positieve kenmerken. De werkwijze is afgestemd op recente beroepsethische richtlijnen. Het model is zowel mono- als multidisciplinair toe te passen. Concrete handvatten voor gesprekken met school, ouders en kind zijn toegevoegd, evenals observatie-instrumenten. Verder zijn voorbeeldformulieren en -vragenlijsten uitgewerkt. Ervaringen uit tien jaar implementatie van HGD zijn in iedere fase verwerkt: Wat werkt wel en wat niet? Orthopedagogen en psychologen zijn de primaire doelgroep van dit boek. Daarnaast kan het interessant zijn voor onderwijskundigen, jeugdartsen, schoolmaatschappelijk deskundigen, intern en ambulant begeleiders, remedial teachers, mentoren en zorgcoördinatoren.
leerproblemen --- leerlingenbegeleiding --- psychodiagnostiek --- Educational sciences --- praktijkonderzoek --- Basisonderwijs. --- Leerstoornissen --- Diagnostiek.
Choose an application
“Dit boek biedt een uniek perspectief in de realiteit van hoogbegaafde adolescenten. De openheid van de schrijfster over haar lichte en zware periodes schetsen een rauw beeld van de krachten en valkuilen die hoogbegaafdheid met zich mee kan brengen. Dit boek is absoluut een aanrader voor HB’ers van alle leeftijden, evenals ouders of anderen die deze belevingswereld beter willen leren begrijpen!” (Floris Eland) -“Sanne en Lijnie creëren een waardevolle bijdrage aan het welzijn van hoogbegaafde adolescenten. Het boek moedigt zelfbewustzijn aan, biedt begeleiders een ongewoon inzicht in de geleefde praktijk van hoogbegaafde adolescenten. De eigen stem en indrukwekkende openheid bieden de lezer een inkijk in de intense binnenwereld van begaafde personen. Een inkijk die recht doet aan hun complexiteit en ons op uitnodigende, compassievolle, poëtische en praktische wijze vooruitwijst.” (Lotte van Lith) -“Dit boek vertelt een reële boodschap over het HB-schap. Dat is namelijk niet per se makkelijk en leuk allemaal, en dit komt duidelijk naar voren in dit persoonlijke verhaal van Sanne. Wel vertelt Sanne dat zij is geworden wie zij is. Niet ondanks, maar juist dankzij alles wat zij heeft meegemaakt. Wat laat zien hoe mooi die zoektocht kan zijn.“ (Sanne Dekker) -“Dit briljante boek met een hoog reflectief gehalte leest als een trein, zonder zeurderig of saai te zijn. Het geeft inzicht, omdat het laat zien wat er diep van binnen in een hoogbegaafde jongere omgaat. Het is verrassend, aangrijpend en meeslepend geschreven. Je blijft doorlezen omdat theorie en praktijk vloeiend samenkomen. Dit is de taal die klopt met de inhoud, evenals de prachtige beelden en gedichten. Dit moetje willen lezen!”-(Dineke van Kooten) -“Het is een boek waarbij ik bij elke bladzijde denk: zo is het écht, mooi gezegd en prachtig geschreven. Ouders, onderwijsmensen en hulpverleners krijgende kans om de schoonheid én kwetsbaarheid van hoogbegaafde adolescenten te leren kennen. Omring ze met het vertrouwen dat ze verdienen en help hen vanuit authenticiteit om hun talent te koesteren, omarmen en ont-wikkelen!” (Prof. dr. Tessa Kieboom)
Hoogbegaafdheid --- Adolescenten --- Secundair onderwijs --- Didactic strategies --- Secondary education --- leerstoornissen --- hoogbegaafdheid
Listing 1 - 10 of 211 | << page >> |
Sort by
|